شمع موتور , قطعهای بسیار مهم است و نقشی کلیدی در موتور خودرو ایفا میکند .
در این مقاله سعی بر این شده است تا شمع خودرو را به صورت حرفهای اما بسیار کوتاه و خلاصه به چالش کشیده و بررسی کنیم . همینطور بهترین شمع ماشین را در این مقاله معرفی و همچنین کاربرد آن در انواع موتورها را بررسی کنیم .
با گواهیران همراه باشید … .
پیشنهاد مقاله : دانلود کتاب آیین نامه رانندگی
کاربرد شمع موتور چیست ؟
کابرد شمع موتور اشتعال و بهتر است بگوییم , ایجاد انفجار است .
همانطور که میدانید موتور ماشین وقتی شروع به کار میکند که سوخت موجود در آن آتش گرفته و منفجر شود اما یعنی چه ؟ پس کار شمع چیست ؟
وقتی به خودرو بنزین میزنید و سپس استارت میزنید , سوخت به وسیله مکش پمپ در سیستم انتقال خودرو وارد موتور میشود .
در این هنگام پیستون با چرخش اولیه فلایویل که در اصل استارت آن را میچرخاند بالا آمده و سوخت تزریق شده را به شدت متراکم میکند . در این حالت شمع که در سرسیلندر قرار دارد و در بنزین متراکم شده کاملا غرق شده است , یک جرقه میزند .
این جرقه باعث میشود تا بنزین به شدت متراکم شده منفجر شده و پیستون را به سمت پایین سریعا هل دهد که نتیجه آن میشود به حرکت در آمدن فلایویل و میل لنگ و در نتیجه موتور به کار میافتد .
پس شمع نقش ایجاد انفجار و اشتعال را در موتور دارد .
سیستم برقرسانی به شمع ماشین چگونه است ؟
پیشترها سیستم برقرسانی به سر لاک شمعها را وسیلهای به نام چکش برق انجام میداد . یعنی وقتی این چکش برق شروع به حرکت میکرد برق را به صورت 45 درجهای و در 4 جهت به سر وایرها رسانده و برق از وایر به شمع موتور منتقل میشد .
در این حالت برق به سر پلاتین رسیده و کار انجام میشد , اما الان این گونه نیست و به وسیله مگنت این کار تقسیم برق انجام میشود که نتیجه آن حذف دلکو و دیگر قطعات بوده و عمر بسیار زیادی هم دارد و شما را به اصطلاح دچار دردسر نمیکند .
انواع شمع خودرو چیست ؟
شمعهای بسیار زیادی در بحث خودرو وجود دارد که یکی از مهمترین آنها بحث تفاوت میان پلاتینهای این شمعها با هم است .
برای مثال مهمترین بحث در این خصوص است که شمع چند پلاتینه است ؟
تک و دو و چهار پلاتینه , مدل شمعهای بازار خودرو میباشد .
شاید بارها شنیده باشید که مکانیک میگوید : ” دو پلاتینه بهتر است ” .
اما این تعداد پلاتین چگونه در روند اشتعال تاثیر میگذارد ؟
وقتی سوخت متراکم میشود , در شمع تک پلاتینه فقط در یک جهت جرقه زده میشود و همین باعث میشود تا جبهه آتش در سوخت از یک طرف شروع شده و تمامی قسمتها را دربر بگیرد .
در شمع 2 پلاتینه این جرقه در 2 ناحیه زده شده و باعث میشود خامسوزی کمتر و جبهه تولید آتش بسیار زیاد شود . در این حالت اتفاقی که میافتد این است که سرعت انفجار 2 برابر میشود .
در شمعهای 4 پلاتینه که در خودروهای بسیار قدرتمند مانند پورش و بی ام دبلیو و شیرون و ویرون استفاده میشود , سرعت اشتعال را 4 برابر کرده و خامسوزی را به صفر میرساند . هرچند که بسیار گرانتر است .
پیشنهاد مقاله : هزینه گواهینامه چقدر گران شده است ؟
بهترین شمع موتور چیست ؟
همانطور که اشاره شد , بهترین شمع برای خودرو شمع 4 پلاتینه است , هرچند که قیمت بسیار زیادی داشته و در لوازم یدکیهای معمولی نمی توان آنرا پیدا کرد .
همچنین شمع 2 پلاتینه از نظر هزینه بسیار مقرون به صرفه و بهتر از تک پلاتینه است .
از این جهت 2 پلاتینه بهترین انتخاب است .
در موتورهای دیزلی هم شمع موتور به کار میرود ؟
موتورهای دیزلی که خود سوخت نقش شمع را ایجاد میکند , شمع کاربردی ندارد .
شاید بپرسید یعنی چه که شمع نیاز نیست . بگذارید توضیح مختصری بدهیم و شما را با پیشنهاد مقاله به بررسی تخصصی این مقاله ببریم .
اما به صورت خلاصه باید بگوییم : در موتورهای دیزلی , پیستون بالا آمده و هوای داخل سیلندر را به شدت متراکم میکند . در این حالت سوخت در هوای متراکم و داغ , پاشش شده و به سرعت منفجر میشود . این پاشش به وسیله انژکتور صورت میگیرد و نیازی به سوپاپ سوخت نمیباشد .
پس در این موتور نیازی به این قطعه نیست .
” برو به صفحه بررسی کامل موتور های دیزل “
در موتورهای برقی شمع وجود دارد ؟
اصولا شمع در موتورهایی کاربرد دارد که سیلندر و سوختی داشته باشد . حتی موتورهای دیزلی که نیازی به شمع جرقهزن ندارند , شمع گرمکن دارند . اما در موتورهای برقی و هیبریدی که نه سیلندری هست و نه سوختی , خیر نیازی به شمع نیست .
شمعها در این موتور هیچ نقشی نداشته و اصلا وجود ندارند .
در موتورهای احتراق خارجی شمع وجود دارد ؟
سازوکار موتورهای احتراق خارجی به این گونه است که شما وقتی مباحث فنی را در این موضوع بررسی میکنید , عملکرد موتورهای دیزلی را بسیار شبیه به این موتورها میدانید اما یکی نیستند .
موتورهای احتراق خارجی به موتورهای جتهای جنگنده و هواپیماها مربوط بوده و سازوکار آن بسیار متفاوت است .
در ” موتورهای احتراق خارجی “ در ابتدا هوای آزاد به موتور رفته و به وسیله یک کمپرسور بسیار سریع , هوای خنک به شدت داغ میشود .
در این هنگام سوخت به سرعت در هوای داغ و متراکم , پاشش شده و باعث انفجار میشود .
پس شمع موتور نیز در این موتورها بیاثر بوده و استفاده نمیشود .
اگر شمع موتور خراب شود چه اتفاقی میافتد ؟
در صورتی که شمع در موتور ماشین خراب شود و برقرسانی نکند , اگر تمامی شمعها کار نکنند موتور راه نمیافتد و سوخت در سیلندرها پر میشود بیآنکه منفجر شود .
اما اگر یک شمع ماشین خراب شود موتور بسیار ضعیف کار کرده و باعث خامسوزی و مصرف بیشتر سوخت میشود .
پس بسیار مراقب شمعها باشید .
اگر شمع ماشین بشکند چه میشود و عمر آنها چقدر است ؟
اگر شمع موتور بشکند , پلاتینهای آن در سیلندر ریخته و باعث تراشیدگی در سیلندر یا خرابی در پیستون میشود . در این حالت موتور پرشهای سنگینی داشته و حتی روی کمک فنرها هم تاثیر میگذارد . ( شاید فکر کنید امکان و ربط ندارد اما میتواند حتی در عمر منیفولد اگزوز هم تاثیر داشته باشد ) .
در این حالت علاوه بر شمعها , قطعات موتور مانند پیستون و سیلندر نیز باید تعویض شوند .
عمر شمعها حدودا 1 سال است حال آنکه با استفاده درست میتواند 3 سال یا بیشتر هم عمر داشته باشد . در هر صورت عمر استاندارد شمعها حدودا 1 سال میباشد .
پیروز و موفق باشید …
وبسایت مرجع رانندگی در ایران – گواهیران