دیسک و صفحه , انتخابی است که باید برای آن بسیار وقت بگذارید تا بهترین نوع آن را برای خودروی خود انتخاب کنید .
ما در اینجا برای شما ابتدا عملکرد این وسیله را توضیح دادهایم تا بهتر بشناسید .
سپس بهترین نوع آن را برای شما در این مقاله معرفی کردهایم که میتوانید به راحتی انتخاب کنید .
باید بدانید که برای رانندگی و راه افتادن خودرو در صورتی که تایر شما کم باد باشد یا رادیات شما آب کمی داشته باشد یا موتور شما روغن سوخته و کثیفی داشته باشد میتوانید از خودروی خود استفاده کنید اما اگر دیسک و صفحه را از خودروی خود حذف کنید دیگر حرکت نخواهد کرد .
پس بعد از موتور و گیربکس , این قطعه مهمترین قطعه در خودرو است .
با گواهیران همراه باشید …
دیسک و صفحه چگونه کار میکند ؟
بیایید بسیار ساده و غیرفنی به شما بگویم ( البته کمی باید نکته فنی هم چاشنی آن کنیم ) .
وقتی شما استارت میزنید و خودروی شما روشن میشود , قطعهای به نام فلایویل به سرعت به چرخش درمیآید .
این چرخش از طریق احتراق سوخت شما ( بنزین , گاز , گازوئیل و … ) در موتورصورت می گیرد . ( اگر می خواهید دقیق تر بدانید روی این کلمه کلیک کنید )
حالا باید این چرخش به چرخهای شما برسد پس یک قطعه لازم است که نیروی تولیدی از موتور را به گیربکس برساند .
عملکرد دیسک و صفحه :
نام این قطعه ” دیسک و صفحه کلاچ ” است .
وقتی شما کلاچ میگیرید و در دنده میگذارید , پایتان را که از روی کلاچ بردارید , این قطعه با فلایویل درگیر شده و نیروی چرخشی را به دندههای گیربکس منتقل میکند .
سپس به وسیله پلوس نیروی تغییر داده شده از گیربکس به چرخها میرسد و خودرو حرکت میکند .
پس اگر این قطعه نباشد , موتور نمیتواند قدرت تولید شده را به گیربکس برساند . این وسیله هم در موتورهای هستهای و هم در موتورهای دیزلی وهم در بنزینی و گازی استفاده میشود .
کار اصلی آن , انتقال نیروی تولیدی از موتور به گیربکس برای حرکت خودرو است .
جنس دیسک و صفحه از چیست ؟
جنس یکسانی ندارد و آن را از آزبست , آلومینیوم , آهن و قطعه داخلی را از فولاد میسازند . در برخی خودروهای مسابقهای نیز از تیتانیوم استفاده میشود .
جنس صفحه باید از موادی باشد که تمام شدنی باشد براثر اصطحکاک , در غیر این صورت آتشسوزی رخ خواهد داد .
جنس دیسک باید بسیار محکم باشد تا وقتی ضربه به دیسک وارد میشود تاب و توان آن را داشته باشد .
عمر دیسک و صفحه کلاچ چقدر است ؟
پاسخ این سوال به طرز استفاده برمیگردد , اما زمان استفاده از این قطعه حدودا 1 سالونیم میباشد .
البته باید گفت : برخی از رانندهها به دلیل استفاده کم , میتوانند استفاده طولانی مدت از دیسک و صفحه داشته باشند .
اما بسیاری از رانندگان به دلیل گیر افتادن در ترافیک و کلاچ گرفتنهای مکرر , عمر قطعه ذکر شده را کوتاه میکنند .
بهترین دیسک و صفحه کدام است ؟
حتما نامهای تجاری بسیار زیادی را شنیدهاید که هر تعمیرگاهی که می روید به شما میگوید این بهتر است .
قطعه فروشان را که نگویید …
هیچکس نمیگوید ماست من ترش است .
اما بهترین مارک همیشه و همیشه ( البته فقط در ایران ) . والِئو valeo است و برای استفاده توصیه میشود .
آیا خودمان میتوانیم تعویض کنیم ؟
خیر اصلا اینکار را نکنید این واقعا یک هشدار است .
شما هر چقدر حرفهای باشید برای باز کردن دیسک و صفحه باید حداقل 2 نفر حضور داشته باشند تا بتوانند گلدانی دیسک و صفحه را باز کنند یا ببندند که این کار به وسیله شفت اهرمی صورت میگیرد .
پس برای اینکار توصیه میکنیم حتما به مکانیکی بروید . حتی اگر شما پراید دارید و تجربه کوتاه مکانیکی را دارید بهتر است حتما این کار را به کاردان آن بسپارید .
گیربکسهای اتوماتیک
چندین نوع گیربکس اتوماتیک داریم به نامهای ( سیارهای – ستارهای – خورشیدی و… )
اغلب فکر میکنند دیسک و صفحهای در آن نیست , البته تا حدودی درست فکر میکنند . اما در اکثر گیربکسهای اتوماتیک , رابطی وجود دارد که نقش این قطعه را ایفا میکند .
در گیربکس اتومات , یک دنده بزرگتر , دنده در حال حرکت را حمل کرده و روی محوری دیگر پیاده میکند .
پس این قطعه در گیربکس اتومات وجود دارد اما نه به شکل خودروهای عادی .
آیا هواپیماها دیسک و صفحه دارند ؟
شاید بخندید و پیش خود بگویید : خیر .
مگر هواپیماها و یا جتهای جنگنده روی آسفالت حرکت میکنند که بخواهند این قطعه را داشته باشند ؟
اما در جواب باید گفت : بله .
هواپیماها هم دیسک و صفحه کلاچ دارند .
هواپیماها برای حرکت کردن روی باند , باید ابتدا از چرخها استفاده کنند . پس یک موتور قدرتمند برای تولید نیرو در هواپیما وجود دارد که برای راه افتادن و به اصطلاح تاکسی شدن روی باند , مورد استفاده قرار میگیرد .
قدرت تولید شده به وسیله گیربکس و این قطعه منتقل میشود .
پس این قطعه در هواپیما هم وجود دارد .
پیروز و موفق باشید …
وبسایت مرجع رانندگی در ایران – گواهیران
با سلام
حرکت هواپیما و جت جنگی از قدرت پیش رانش موتور اصلی هواپیما تامین میشه نه از یک موتور مجزا که قطعا بار اضافه به هواپیما هنگام پرواز تحمیل میکنه.