قالب وردپرس افزونه وردپرس

دیسک و صفحه کلاچ | انواع دیسک و صفحه ( آپدیت )

دیسک و صفحه , انتخابی است که باید برای آن بسیار وقت بگذارید تا بهترین نوع آن را برای خودروی خود انتخاب کنید .

ما در اینجا برای شما ابتدا عملکرد این وسیله را توضیح داده‌ایم تا بهتر بشناسید .
سپس بهترین نوع آن را برای شما در این مقاله معرفی کرده‌ایم که می‌توانید به راحتی انتخاب کنید .

باید بدانید که برای رانندگی و راه افتادن خودرو در صورتی که تایر شما کم باد باشد یا رادیات شما آب کمی داشته باشد یا موتور شما روغن سوخته و کثیفی داشته باشد می‌توانید از خودروی خود استفاده کنید اما اگر دیسک و صفحه را از خودروی خود حذف کنید دیگر حرکت نخواهد کرد .

پس بعد از موتور و گیربکس , این قطعه مهمترین قطعه در خودرو است .

با گواهیران همراه باشید …

دیسک و صفحه

دیسک و صفحه چگونه کار می‌کند ؟

بیایید بسیار ساده و غیرفنی به شما بگویم ( البته کمی باید نکته فنی هم چاشنی آن کنیم ) .

وقتی شما استارت می‌زنید و خودروی شما روشن می‌شود , قطعه‌ای به نام فلایویل به سرعت به چرخش درمی‌آید .
این چرخش از طریق احتراق سوخت شما ( بنزین , گاز , گازوئیل و … ) در موتورصورت می گیرد . ( اگر می خواهید دقیق تر بدانید روی این کلمه کلیک کنید )

حالا باید این چرخش به چرخ‌های شما برسد پس یک قطعه لازم است که نیروی تولیدی از موتور را به گیربکس برساند .

عملکرد دیسک و صفحه :

نام این قطعه ” دیسک و صفحه کلاچ ” است .
وقتی شما کلاچ می‌گیرید و در دنده می‌گذارید , پایتان را که از روی کلاچ بردارید , این قطعه با فلایویل درگیر شده و نیروی چرخشی را به دنده‌های گیربکس منتقل می‌کند .

سپس به وسیله پلوس نیروی تغییر داده شده از گیربکس به چرخ‌ها می‌رسد و خودرو حرکت می‌کند .

پس اگر این قطعه نباشد , موتور نمی‌تواند قدرت تولید شده را به گیربکس برساند . این وسیله هم در موتورهای هسته‌ای و هم در موتورهای دیزلی وهم در بنزینی و گازی استفاده می‌شود .
کار اصلی آن , انتقال نیروی تولیدی از موتور به گیربکس برای حرکت خودرو است .

دیسک و صفحه

جنس دیسک و صفحه از چیست ؟

جنس یکسانی ندارد و آن را از آزبست , آلومینیوم , آهن و قطعه داخلی را از فولاد ‌می‌سازند . در برخی خودروهای مسابقه‌ای نیز از تیتانیوم استفاده می‌شود .

جنس صفحه باید از موادی باشد که تمام شدنی باشد براثر اصطحکاک , در غیر این صورت آتش‌سوزی رخ خواهد داد .

جنس دیسک باید بسیار محکم باشد تا وقتی ضربه به دیسک وارد می‌شود تاب و توان آن را داشته باشد .

دیسک و صفحه کلاچ

عمر دیسک و صفحه کلاچ چقدر است ؟

پاسخ این سوال به طرز استفاده برمی‌گردد , اما زمان استفاده از این قطعه حدودا 1 سال‌ونیم می‌باشد .
البته باید گفت : برخی از راننده‌ها به دلیل استفاده کم , می‌توانند استفاده طولانی مدت از دیسک و صفحه داشته باشند .

اما بسیاری از رانندگان به دلیل گیر افتادن در ترافیک و کلاچ گرفتن‌های مکرر , عمر قطعه ذکر شده را کوتاه می‌کنند .

دیسک و صفحه

بهترین دیسک و صفحه کدام است ؟

حتما نام‌های تجاری بسیار زیادی را شنیده‌اید که هر تعمیرگاهی که می روید به شما می‌گوید این بهتر است .

قطعه فروشان را که نگویید …
هیچکس نمی‌گوید ماست من ترش است .

اما بهترین مارک همیشه و همیشه ( البته فقط در ایران ) . والِئو valeo است و برای استفاده توصیه می‌شود .

دیسک و صفحه کلاچ

آیا خودمان می‌توانیم تعویض کنیم ؟

خیر اصلا اینکار را نکنید این واقعا یک هشدار است .

شما هر چقدر حرفه‌ای باشید برای باز کردن دیسک و صفحه باید حداقل 2 نفر حضور داشته باشند تا بتوانند گلدانی دیسک و صفحه را باز کنند یا ببندند که این کار به وسیله شفت اهرمی صورت می‌گیرد .

پس برای اینکار توصیه می‌کنیم حتما به مکانیکی بروید . حتی اگر شما پراید دارید و تجربه کوتاه مکانیکی را دارید بهتر است حتما این کار را به کاردان آن بسپارید .

صفحه کلاچ

گیربکس‌های اتوماتیک

چندین نوع گیربکس اتوماتیک داریم به نام‌های ( سیاره‌ای – ستاره‌ای – خورشیدی و… )
اغلب فکر می‌کنند دیسک و صفحه‌ای در آن نیست , البته تا حدودی درست فکر می‌کنند . اما در اکثر گیربکس‌های اتوماتیک , رابطی وجود دارد که نقش این قطعه را ایفا می‌کند .

در گیربکس اتومات , یک دنده بزرگ‌تر , دنده در حال حرکت را حمل کرده و روی محوری دیگر پیاده می‌کند .

پس این قطعه در گیربکس اتومات وجود دارد اما نه به شکل خودروهای عادی .

دیسک و صفحه

آیا هواپیماها دیسک و صفحه دارند ؟

شاید بخندید و پیش خود بگویید : خیر .
مگر هواپیماها و یا جتهای جنگنده روی آسفالت حرکت می‌کنند که بخواهند این قطعه را داشته باشند ؟

اما در جواب باید گفت : بله .
هواپیماها هم دیسک و صفحه کلاچ دارند .

هواپیماها برای حرکت کردن روی باند , باید ابتدا از چرخ‌ها استفاده کنند . پس یک موتور قدرتمند برای تولید نیرو در هواپیما وجود دارد که برای راه افتادن و به اصطلاح تاکسی شدن روی باند , مورد استفاده قرار می‌گیرد .

قدرت تولید شده به وسیله گیربکس و این قطعه منتقل می‌شود .

پس این قطعه در هواپیما هم وجود دارد .

پیروز و موفق باشید …

وبسایت مرجع رانندگی در ایران – گواهیران

گواهیران
4/5 - (9 امتیاز)

یک دیدگاه

  1. محمد خوشه چین

    با سلام
    حرکت هواپیما و جت جنگی از قدرت پیش رانش موتور اصلی هواپیما تامین میشه نه از یک موتور مجزا که قطعا بار اضافه به هواپیما هنگام پرواز تحمیل میکنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *