شاتون به وسیلهای گفته میشود که نیروی تولید شده در سیلندر موتور را به صورت عمودی به میل لنگ رسانده و کارکرد آن انجام کورسهای , مکش – تراکم – قدرت و تخلیه است .
اما بیایید با هم ببینیم که اصلا شاتون چیست و چه انواعی دارد و به چه دردی میخورد ؟
با گواهیران همراه باشید …
پیشنهاد مقاله : هزینه گواهینامه رانندگی چقدر شده است ؟ ( امروز )
کاربرد شاتون در موتور چیست ؟
این قطعه به وسیله گژنپین به پیستون متصل شده است .
وقتی که بنزین در مرحله تراکم در سرسیلندر منفجر میشود , پیستون را به سمت پایین هل میدهد .
دراین هنگام این قطعه نیروی به وجود آمده را به میل لنگ منتقل کرده و باعث چرخش میل لنگ میشود .
با چرخش میل لنگ , فلایویل که به میل لنگ متصل است میچرخد و نیرو به سمت گیربکس منتقل میشود . این انتقال را قطعهای به نام ” دیسک و صفحه ” انجام میدهد .
جنس شاتون از چیست ؟
این قطعه از فولاد سخت و مقاوم ساخته میشود , زیرا نوسانات و مقاومتهای زیادی را باید درخود حل کند .
برای همین بهتر است جنس این قطعه به قدر بسیار زیاد مقاوم باشد .
نیروی وارد شده به این قطعه به قدری زیاد است که با در نظر گرفتن نیروی به هدر رفته یا اصطحکاکی , قدرت را به گیربکس رسانده و خودرو را به حرکت درآورد .
پس جنس مورد استفاده در این قطعه باید بسیار مقاوم باشد .
شاتون به چه چیزی متصل است ؟
اساسا کاربرد این قطعه انتقال نیرو به میل لنگ جهت به حرکت انداختن فلایویل و در نتیجه به راه انداختن موتور است .
همانطور که گفته شد , این قطعه از بالا به وسیله گژنپین به پیستون و از پایین به وسیله یاتاقان به میل لنگ متصل است .
یاتاقان مابین شاتون و میل لنگ قرار دارد . یاتاقانهای مختلفی در بازار موجود است که برای هر موتور از نوع یاتاقان خود باید استفاده کرد . در تمام موتورها کارکرد یاتاقان یکی است اما از نظر شکل و اندازه متفاوت هستند .
نحوه خنک کاری در شاتون به چه شکل است ؟
وقتی موتور شروع به کار میکند گرمای تولید شده بسیار زیاد است .
اگر ما سیستم خنک کاری را فاکتور بگیریم و بر فرض محال این قطعه را همان هنگام بتوانیم از موتور بیرون بکشیم , خواهید دید که این قطعه به شدت سرخ شده است .
پس باید برای این قطعه به این مهمی یک عملکرد خنک کاری ترسیم شود .
برای خنک کاری از روغن استفاده میشود . وقتی که میل لنگ در روغن میچرخد , شاتون هم غرق روغن میشود و این حالت باعث خنک کاری آن میشود .
اما مهمترین راه خنک کاری آن , انتقال گرما به یاتاقانهای روغنی و در روغن غرق شده است .
انواع شاتون ؟!
شاتونهای زیادی در بازار وجود دارد که در این مقاله 3 نوع آن را برای شما توضیح میدهیم :
- شاتون سدیمی
- شاتون کوتاه
- شاتون بلند
شاتون سدیومی که در آن نمک قرار دارد و توخالی است برای قدرتهای تولیدی بسیار کمتر از موتورهای عادی خودرو میباشد .
وقتی که این قطعه بسیار داغ میشود , به وسیله روغن کاری خنک میشود . نمک موجود در این قطعه باعث میشود که گرمای بیشتری از بین رفته و تقریبا خنک کاری صورت بگیرد .
شاتون کوتاه و بلند را در بخش پایینتر دنبال کنید .
کاربرد شاتون بلند چیست ؟
شاتون بلند در خودروهایی استفاده میشود که ارتفاع سیلندر آنها بسیار بیشتر از موتورهای معمولی است .
این قطعه قدرت بسیار زیادی تولید میکند . در این هنگام پیستون به بالاترین حد خود رفته و سوخت را در شدیدترین حالت ممکن متراکم میکند .
دور موتور در این وضعیت بسیار کم بوده و 0 تا 100 را در 10 ثانیه به بالا پر میکند و بیشتر در خودروهای آفرود مورد استفاده قرار میگیرد زیرا قدرت بسیار زیادی به وسیله این قطعه تولید میشود .
کاربرد شاتون کوتاه چیست ؟
شاتون کوتاه که در تمامی خودروهایی استفاده میشود که بیشتر برای سرعت طراحی شدهاند . برای مثال لامبورگینی و بوگاتی ویرون و شیرون و …
زیرا نقطه مرگ بالا و پایین دارای فاصله کمی بوده و میتواند سریعا از پایینترین نقطه به بالاترین نقطه برسد .
در این هنگام قدرت کم اما سرعت اضافه میشود و میتواند 0 تا 100 را در 3 ثانیه پر کند .
در موتورهای برقی شاتون وجود دارد ؟
سیستم موتورهای برقی و هیبریدی بسیار متفاوت است .
در این خودروها سوختی نسوخته و انرژی تولید نمیشود بلکه از انرژی ذخیره شده برای به حرکت درآمدن خودرو استفاده میشود .
در این خودروها شما حتی نیازی به روغن کاری خاصی ندارید و پیستون و سیلندری را نمیتوانید مشاهده کنید .
پس این قطعه در خودروهای برقی مورد استفاده قرار نمیگیرد .
موفق و پیروز باشید…
وبسایت مرجع رانندگی در ایران – گواهیران