قالب وردپرس افزونه وردپرس

چالش های طراحی خودرو های مدرن !

در این مقاله به بررسی چالش های طراحی خودرو های مدرن و بررسی بسیار مهم در مورد مواردی جدید و همینطور گذشته طراحی خودرو , می پردازیم . پس در صورتی که می خواهید یک ماشین مدرن طراحی کنید و یا اینکه دوست دارید در این زمینه اطلاعات مفیدی داشته باشید این مقاله برای شما بسیار بسیار مفید است .

در ادامه به بررسی موارد مهم در طراحی می پردازیم .

پیشنهاد مقاله : نمونه سوالات آیین نامه !

چالش های طراحی خودرو

چالش های طراحی ماشین در گذشته !

بیایید در ابتدا به قدیم تر ها برویم درست در زمانی که وقتی یک خودرو میدیدید پیش خود می گفتید چقدر جالب که از اسب ها استفاده نمی شود . بله درست در همان زمان ها شرکت بنز اولین خودروی جهان را تولید کرد . این خودرو بدون استفاده از حیوانات کار حمل و نقل را با استفاده از نفت و در ادامه با استفاده از بنزین انجام می داد .

طراحی های قدیمی بیشتر شکوه و عظمت را به رخ می کشید برای همین سعی می شد از بدنه های بسیار مستطیل شکل و کشیده استفاده شود و همینطور مقاومت بدنه بسیار بالا بود و شاید جالب باشد که بدانید وزن ماشین های قدیمی حدودا 5 برابر یک ماشین مدرن امروزی بود .

در این ماشین ها نکات بسیار مهمی رعایت نمیشد و یا بهتر است بگوییم به علت شروع صنعت ماشین سازی مدل های زیادی وجود نداشت و شما موارد خیلی مهمی را نمی دیدید . برای مثال آیرودینامیک اصلا در ماشین های قدیمی رعایت نمی شد .

و یا سیستم های تعلیق بسیار خشک و خسته کننده و یا حتی سپر های بسیار بزرگ و تیز و خطرناک و یا حتی بدنه های بسیار خشک و تیز و حتی سقف های بسیار کوتاه از مواردی بود که در بدنه ماشین های بسیار بسیار قدیمی و اولیه می توانستید مشاهده کنید اما رفته رفته طراحی های بدنه مدرن شد و پیشرفت کرد و چالش های بسیار زیادی را برای خودرو ساز ها ایجاد کرد در نتیجه وقتی شما می خواستید به عنوان یک طراح بدنه وارد یک کارخانه شوید باید اطلاعات بسیار زیادی را در این زمینه می داشتید .

اما کمی بعد یک اداره استاندارد تولید خودرو در آلمان شروع به کار کرد و استاندارد های جهانی را تعیین کرد و بعد از آن کشور هایی مانند ایتالیا و فرانسه و انگلستان و آمریکا از این استاندارد ها پیروی کردند و الان مشاهده می کنید که بزرگترین کمپانی های خودرو سازی جهان در این کشور ها هستند و سالانه در مورد استاندارد های بسیار مهم در این زمینه با هم تحقیقات مدرنی را در اشتراک قرار می دهند .

اما کمی بعد در آلمان شرکت پورش ظهور کرد و وقتی بی ام و و بنز دیدند که این کمپانی استاندارد ها را رعایت می کند اما شکل و طراحی خاصی دارد , سعی بر این کردند تا در طراحی های خود از این کمپانی پیشی بگیرند و امروزه می بینیم این سه آلمانی تمامی جهان را گرفته اند .

اما بیایید به چالش های طراحی خودرو در بعد از این سالها بپردازیم .

چالش های طراحی خودرو

سیستم‌های تشخیص تصادف و جلوگیری از تصادف !

یکی از عجیب ترین مواردی که در طراحی های ماشین های جدید مورد بررسی قرار گرفته است این است که در بدنه سیستم هایی طراحی شود تا در کسری از ثانیه به وسیله هوش مصنوعی تصادف را تشخیص داده و بدون در نظر گرفتن نظر راننده نظر خود را اعمال کند و جان سرنشین را نجات دهد . عجیب است نه ؟

در ماشین های جدید بنز و تسلا شما این مورد را به وضوح می بینید که وقتی در حال رانندگی هستید حتی کنترل دست شما است اما حواستان نیست هوش مصنوعی قدرت مند این ماشین ها کنترل را به دست گرفته و در لحظه با بررسی تمامی موارد تصمیم گیری می کند .

یعنی در صورتی که ماشین عقبی به شما نزدیک شود و شما به ماشین جلویی نزدیک شوید و حواستان به ترمز های احتمالی نباشد این ماشین ها به صورت بسیار حرفه ای و دقیق شما را از تمامی این موارد نجات می دهد و لازم به ذکر است که در طراحی های خودرو های مدرن این یکی از باید هاست و شما باید تمامی این موارد را رعایت کنید .

چالش های طراحی خودرو

بهینه‌ سازی سیستم‌های ترمز‌های هوشمند !

طراحی بعدی که بسیار مهم است این است که شما بتوانید در طراحی ماشین های مدرن سیستم های ترمز را به هوش مصنوعی متصل کنید تا در موارد بسیار مهم در کسری از ثانیه بتوانند در مورد ترمز گیری تصمیم گیری کنند این مورد برای لحظات بسیار حساس نیست .

برای مثال شما در راه و یا جاده هستید و به پیچ بسیار تندی می رسید این سیستم می تواند چرخ های ماشین شما را به صورت مجزا بررسی کند و بر روی هر چرخ یک سیستم منفی ایجاد کند در این حالت است که سیستم ترمز با هوش مصنوعی موقعیت شما را بررسی می کند و بهترین نیروی منفی برای ترمز گیری را روی چرخ ها اعمال می کند .

پیشنهاد مقاله : موارد بسیار نوین در صنعت ماشین سازی جهان !

ارتقاء استانداردهای ساخت و تولید خودروها !

یکی دیگر از چالش های طراحی خودرو که بسیار مهم است استفاده از متریال سبک و مقاوم است و این یعنی متریال باید به گونه ای باشد که وقتی تصادف کردید ماشین نیروی تصادف را به سمت راننده به صورت مستقیم هدایت نکند و این که حتما باید سبک ولی مقاوم باشد .

این یکی از مهمترین فاکتور های طراحی خودرو می باشد . بیایید دو ماشین قدیمی و جدید را در کنار هم مقایسه کنیم . ماشین قدیمی با 6 سیلندر و وزن 3 تن و مصرف سوخت 14 الی 25 لیتر در هر 100 کیلومتر کجا و ماشین 6 سیلندر با وزن 1.3 تن و مصرف سوخت 8 لیتر در هر 100 کیلومتر کجا .

متریال به قدری مهم است که باعث کاهش شدید سوخت و افزایش بسیار زیاد شتاب ماشین می شود .

طراحی خودروها برای جذب شوک‌های تصادف !

این نکته واقعا مهمترین نکته در چالش های طراحی خودرو می باشد اما بایید به هم به خوبی این مورد را بررسی کنیم . ماشین ها از شاسی و بدنه درست می شوند و قدیم ها شاسی ها به صورت نرده ای قرار داده و تولید می شد و بدنه بسیار سنگین روی آن قرار داده می شد .

امروزه بدنه ها بسیار سبک بوده و بر روی شاسی های قوطی شکل سوار می شوند اما به نظر شما چرا ؟ چرا کمپانی های از شاسی های قوطی شکل و بدنه های آلیاژی استفاده می کنند ؟ آیا برای پایین آوردن هزینه های تولید است ؟ خیر .

اتفاقا در این حالت هزینه های تولید بسیار کم می شود . در این بخش به بررسی موارد بسیار مهمی می پردازیم . برای مثال در قدیم ها ماشین های بسیار سنگین و فولادین وجود داشت وقتی سرنشین ماشین را به سرعت های بسیار بالای 80 کیلومتر می رساند و با یک دیوار بر خورد می کرد نیروی تصادف و برخورد مستقیما به راننده وارد می شد .

اما امروزه طراحی ماشین ها به صورتی شده است که نیروی تصادف بعد از ورود به بدنه به بخش های مختلف اتاق پخش می شود و ماشین له می شود اما اگر دقت کنید اتاق ماشین سالم تر از قسمت های دیگر می ماند زیرا نیروی تصادف با له شدن بدنه کاهش یافته و در ادامه در شاسی ها و قدرت گیر های اتاق ماشین محو شده و از بین میرود .

طراحی ماشین یک علم بسیار بالایی می خواهد و در صورتی که مهندس مکانیک هستید به این موارد به خوبی دقت کنید .

گواهیران
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *